Een teambuilding organiseren is één iets. Ervoor zorgen dat het een onvergetelijke en fantastisch groepsmoment wordt waar je collega’s jaren later nog over spreken, dat is iets anders. Ben jij dit jaar de gelukkige om een teambuildingsactiviteit op je werk te organiseren, maar geen idee hoe? Deze 5 tips geven je een duwtje in de juiste richting.
1. Vergeet de werkvloer
De eerste, meest logische en misschien wel belangrijkste tip: verlaat de werkvloer. Het is cruciaal dat een teambuilding gebeurt in een informele sfeer. Op de werkvloer gaat dat moeilijk, werknemers zijn dan met hun gedachten bij het werk en niet bij elkaar of toch zeker niet bij de ‘bonding’ als team. Organiseer een teamweekend in de Ardennen of ga met collega’s karten. Zolang je maar weggaat van de werkplek.
2. De onverschrokken datum
Laat ons een doodle opstellen? Neen! Het is belangrijk dat alle collega’s deelnemen aan de teambuilding maar een doodle, dat is een stapje te ver. Met iedereen individueel rekening houden is ook veel te moeilijk. Houd wél rekening met vakanties en drukke periodes, een teambuilding met een kleine aanwezigheid schiet zijn doel voorbij. Hoe meer zielen hoe meer vreugde hé!
3. De excellente activiteit
Net zoals je bij jouw klanten de juiste doelgroep of strategie zoekt, moet je dat voor je eigen bedrijf ook doen. Jij kent je werknemers beter dan wie ook en weet welk soort activiteit het best bij hen past. De Mont Ventoux beklimmen of pottenbakken, als het maar ‘the right fit’ is en matcht bij de identiteit van het bedrijf en de werknemers. De organisatie van een teambuilding vraagt immers wel wat van je tijd.
Natuurlijk is de timing van de teambuilding ook een belangrijke factor. Net een drukke periode achter de rug? Ga dan met je werknemers ontspannen en leg de klemtoon op het gezellig samen zijn. Kies je voor een teambuilding tijdens een vakantieperiode? Ga dan voor een kick-ass-aanpak of iets uitdagend. Ga ook vooraf goed na welk budget je krijgt. Het prijskaartje van een teambuilding verschilt immers van activiteit tot activiteit.
4. Zeg ja tegen rust
Timemanagement is, ook bij een teambuilding, cruciaal. Prop de dag of het weekend niet helemaal vol met activiteiten, het is en blijft een ‘ontspannend’ groepsmoment. Ga tussen de activiteiten door eens gezellig gaan eten of een pintje drinken. Zo leer je je collega’s nóg beter kennen.
5. De briefing? Debriefing!
Bij de debriefing heb je 2 opties: de formele debriefing en de informele debriefing. Past een formele debriefing beter bij jouw bedrijf, kies dan deze optie. Stuur misschien een korte survey rond naar al je werknemers om te weten wat zij er van vonden en wat eventueel beter kon. Hoe meer respons hoe beter, dan kan je het jaar erop een nog betere teambuilding in elkaar boksen. Opteer je voor een informele debriefing? Organiseer een “reünie” met PowerPoint vol funny foto’s: plezier gegarandeerd!